Nov 21

L’autoconsum energètic com a repte de futur per les terminals. El cas de BEST

BEST instal·la mitja hectàrea de panells solars a les cobertes dels seus edificis.

La terminal Hutchison Ports BEST, ha posat en marxa la instal·lació de 1.832 panells solars en casi mitja hectàrea de cobertes als seus edificis. BEST, que ja va contractar l’electricitat amb garantia d’origen 100% renovable a principis d’aquest 2022, manté així el fort compromís amb la descarbonització del sector.

Es tracta d’una instal·lació d’autoconsum capaç de generar 1,18 GWh d’electricitat, equivalent al consum elèctric anual d’unes 200 vivendes. La potència instal·lada és de gairebé 1 MW (833,56 kW). L’empresa encarregada de la instal·lació d’aquests panells és  Solar Profit.

Estefanía Soler, responsable de l’àrea de sostenibilitat de BEST, confirma que “Aquests esforços, contribueixen a continuar reduint la petjada de carboni d’aquesta terminal, amb una reducció d’emissions d’un 65% menys respecte les terminals manuals convencionals”.

Aquest divendres 18 de novembre, BEST ha rebut la visita d´una delegació del Port de Barcelona, ​​amb Damià Calvet com a màxima autoritat, per veure in situ la instal·lació dels panells solars. Calvet ha afirmat que “a la Comunitat Portuària de Barcelona treballem junts per impulsar la descarbonització de l’activitat portuària. Assolir l’objectiu de tenir un port neutre en emissions de carboni és responsabilitat de tots i actuacions com aquesta per part de BEST són el camí per aconseguir-ho”.

BEST és una de les terminals més sostenibles de la Mediterrània, gràcies al seu model d’operacions, basat en la semi automatització i l’ús de grues majoritàriament elèctriques que, alhora, genera una productivitat molt alta.

Una productivitat alta de la terminal ajuda a les navilieres a reduir el temps d’estada al port i la velocitat de trajecte cap al port següent, fet pel qual redueix les emissions a l’atmosfera i la petjada de carboni del vaixell. A més, BEST està treballant amb l’Autoritat Portuària del Barcelona per electrificar el moll i permetre que els vaixells es connectin a l’electricitat durant la seva estada a terminal.

L’empremta de carboni és un tema molt important per a les navilieres, especialment ara, ja que la nova normativa europea ha introduït el transport marítim al mercat d’emissions de carboni i, per altra banda, l’Organització Marítima Internacional exigeix ​​reportar l’eficiència energètica dels vaixells i la seva intensitat de carboni.

L’objectiu de la companyia és ajudar a crear cadenes de subministrament sostenibles. Els ciutadans reclamen productes sostenibles i això implica que la logística també ho sigui.

Aquesta iniciativa de panells solars forma part de l’estratègia de sostenibilitat de BEST i reforça el seu compromís amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 7 de les Nacions Unides de l’Agenda 2030 d’Energia Assequible i no Contaminant.

BEST es va inaugurar fa 10 anys i és un referent en termes de sostenibilitat dins de les terminals del grup Hutchison Ports, que opera 52 terminals a 26 països.

Per acabar, cal recordar l’aposta del grup pel ferrocarril i eliminar camions de la carretera per reduir emissions a l’atmosfera. En 10 anys, BEST ha incrementat el trànsit local per tren al Port de Barcelona del 3% al un  20% més. Això és gràcies a la terminal ferroviària de BEST, a la inversió en terminals intermodals interiors pel Nord d’Espanya (a Saragossa, Noain, Villafría, Agoncillo i Miranda d’Ebre) i a la creació de l’operador ferroviari, Synergy, que ajuda a ampliar l´àrea d´influència sostenible del Port de Barcelona.